Wczesne leczenie

Stomatologia dziecięca

Pierwsza wizyta
Przed pierwszą wizytą u stomatologa należy dziecku wytłumaczyć na czym ona polega. Nie używać stwierdzenia to nic strasznego, albo to nie będzie bolało, wywołuje to w dziecku lęk. Należy opowiedzieć, iż lekarz zacznie od oglądania i policzenia zębów, wtedy dziecko potraktuje to jak jedną z wielu zabaw. Ważna jest również postawa Rodzica, należy zdać sobie sprawę z tego że często lęki rodzicielskie są przenoszone na dzieci – dzieci nie da się „nabrać” – dzieci dokładnie czytaja tzw. komunikaty niewerbalne. Przed wizytą dokładnie należy oczyścić ząbki. Pomaga to w sprawdzeniu prawidłowej higieny. Jeżeli dziecko ma swoją ulubioną przytulankę lub samochodzik niech zabierze je ze sobą. Ważne jest również to iż nie wszystkie dzieci są w stanie podjąć współpracę ze stomatologiem podczas pierwszej wizyty, czasami potrzebują nawet kilku wizyt do „oswojenia” się. Nie należy się za to na nie denerwować i w jakikolwiek sposób karcić. Tylko cierpliwa postawa da efekty.
Higiena
Prowadzona rzetelnie od pierwszych dni życia zaowocuje brakiem próchnicy w przyszłości. Początkowo bezzębne wały wyrostków zebodołowych należy przemywać jałową gazą nawiniętą na palec zwilżoną w przegotowanej wodzie. Kiedy pojawią się zęby dziecko należy przyzwyczajać do szczoteczki. Najpierw może być to szczoteczka nakładana na palec rodzica, następnie najmniejsza szczoteczka dziecięca. Kiedy dziecko jest już na tyle samodzielne iż może samo myć zęby, Rodzic powinien po każdym szczotkowaniu sprawdzić stopień oczyszczenia zębów. Nauka prawidłowego szczotkowania zabiera trochę czasu, a nim dziecko nabierze wprawy zęby nie będą dokładnie oczyszczone na etapie nauki tak może być – dlatego należy pochwalić dziecko za sam fakt mycia zębów.

Jeżeli dziecko nie chce myć zębów można je zachęcić do tego specjalnymi środkami w formie płynów lub tabletek, które wybarwiają płytkę nazębną i uwidaczniają tym samym nie doczyszczone miejsca. Również należy pozwolić dziecku dokonać wyboru szczoteczki lub pasty. Mycie zębów staje się wtedy zabawą a nie przykrym obowiązkiem.

Lakowanie
Jest to zabieg profilaktyczny wykonywany na stałych zębach trzonowych- szóstkach zaraz po ich wyrżnięciu. Ma on na celu zapobieganie kumulacji płytki nazębnej w bruzdach, co może prowadzić do próchnicy. Anatomicznie często bruzdy mają wąskie wejścia i szerokie dno co sprzyja zaleganiu płytki nazębnej i utrudnia jej oczyszczanie, dlatego im szybciej uszczelni się bruzdy tym mniejsze ryzyko próchnicy najlepiej do trzech miesięcy po pokazaniu się powierzchni żujących zęba. Zabieg polega na zalaniu bruzd wypełnieniem płynnym z dużą zawartością fluoru, który to związek będzie działał przeciwpróchnicowo. Czynności:
1. wytrawienie bruzd
2. zalakowane bruzdy

Wypełnienie
Z myślą o naszych najmłodszych Pacjentach wprowadziliśmy kolorowe wypełnienia. Dzięki temu zęby po leczeniu są nie tylko zdrowe ale i weselsze.

Ortodoncja
Rodzice życzą sobie aby ich dzieci były leczone po rozpoznaniu choroby. Nie chcą czekać do wyrżnięcia się wszystkich zębów stałych, kiedy koszty leczenia rosną.
Idealnym okresem jest wiek 7- 8 lat kiedy można postawić rozpoznanie wady – np. niewłaściwe uformowanie łuków zębowych, stłoczenia, oddychanie przez usta. Istotne jest też wczesne rozpoznanie parafunkcji aby podjąć jej leczenie.

  • Młodsze dzieci, między 8 a 10 rokiem życia współpracują znacznie chętniej, niż starsze.

Ponieważ 90% rozwoju twarzoczaszki dokonuje się do 12 roku życia celowym jest podjęcie wcześniejszego leczenia aby korygować rozwój młodych pacjentów. Odpowiednie jest zatem wczesne, aparatowe rozwinięcie łuków zębowych lub odpowiednie postępowanie przedortodontyczne co umożliwia leczenie większości pacjentów bez usuwania im zębów i wykonywania zabiegów chirurgicznych. Pragniemy uzyskać u naszych pacjentów prosty profil, zdrowe stawy szczękowo-żuchwowe i piękny szeroki uśmiech. Oczywiście można leczyć w późniejszym wieku po wyrżnięciu się zębów stałych w dorosłym wieku, lecz jest to trudniejsze, często ortodonci usuwają wtedy zęby – co pacjenci z trudem akceptują. W tej sytuacji proponujemy czynnościowy sposób leczenia – bez usuwania zębów (za wyjątkiem szczególnych przypadków – na szczęście bardzo rzadkich).

  • Nie ma ograniczeń wiekowych przy leczeniu ortodontycznym!

Nowoczesne, czynnościowe leczenie ortodontyczne nie zajmuje się tylko „prostowaniem” zębów. Wada zgryzu jest skutkiem zespołu zaburzeń całego układu stomatognatycznego to znaczy rozwoju kości twarzoczaszki, czynności stawu skroniowo-żuchwowego, dróg oddechowych a nawet postawy ciała. Przy leczeniu ortodontycznym stosujemy często leczenie dwuetapowe. W pierwszym etapie przy pomocy aparatów czynnościowych, szczękowoortopedycznych, lub szyn terapeutycznych korygujemy zaburzenia czynnościowe jak oddychanie przez usta, chrapanie oraz złe nawyki jak ssanie kciuka czy przetrwałe niemowlęce połykanie. W tym etapie równocześnie korygujemy wady kostne jak kompresja szczęk czy wadliwa relacja szczękowo-żuchwowa. Rozwinięcie łuków zębowych uzyskane w pierwszym etapie umożliwia w drugim etapie wyrównanie łuków zębowych przy użyciu techniki StraightWire czyli aparatów stałych.

  • Połączenie tych dwóch etapów umożliwia uzyskanie pożądanych rezultatów czyli harmonijnych rysów twarzy i dobrej pracy stawu skroniowo-żuchwowego.

Dostępne są też metody leczenia z zastosowaniem aparatów epigenetycznych jak Homeoblock skojarzonych w razie potrzeby z aparatem StraightWire czyli „stałym”.

  • Bez wyleczenia przyczyn wady zgryzu, co wymaga często współpracy laryngologa, alergologa i ortopedy lub innych lekarzy a najczęściej fizjoterapeuty nie można liczyć na dobre wyniki leczenia.

Aparat ortodontyczny

Przykład czynnościowego aparatu ortodontycznego

Aparat stały

Przykład aparatu stałego w technice straight wire